محل تبلیغات شما
تمثیل مومن و کافر به زنده و مرده:
وجه شبه در اینجا زنده و مرده بودن مؤمن و کافر است که اگر مؤمن در تاریکی نور را ببیند راه را پیدا
می کند و کافر نمی تواند راه خود را پیدا کند
أَوَمَنْ کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا کَذَلِکَ
» زُیِّنَ لِلْکَافِرِینَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ 1
آنکه مرداری بود پس زنده اش کردیم و قرار دادیم برای او روشنائی که راه رود بدان در مردم همانند
». انست که در تاریکیها نیست برون آینده از آنها بدینسان آراسته شد برای کافر آنچه بودند میکردند
گوید: درباره کسى که آیه براى او نازل شده، اختلاف است. ابن عباس و حسن بصرى و » شیخ طوسی
غیر آن دو از مفسرین گویند: درباره تمام مؤمنین و کفار نازل شده است.
عکرمۀ گوید: درباره عمار یاسر و ابوجهل نازل گردیده، چنان که امام محمدباقر علیهالسلام نیز فرموده اند.
ضحاک گوید: درباره عمر بن الخطاب آمده است، 2 زجاج گوید: درباره پیامبر و ابوجهل نازل شده است.
ولى قول اول عمومیت دارد زیرا جمیع آنچه که گفته شده است در آن داخل مى باشد 3 . 4



1 . انعام : 122
2 . چنان که طبرى صاحب جامع البیان از ضحاک و ابوالشیخ از ابن عباس این موضوع را روایت کرده و افزوده اند که درباره عمر بن
الخطاب و ابوجهل نازل گردیده است.
3 . صاحب مجمع البیان بنا به نقل از ابن عباس چنین افزوده و گوید: درباره حمزة بن عبدالمطلب و ابوجهل بن هشام نازل شده بدین
توضیح که ابوجهل رسول خدا صلی الله علیه و آله را آزار رسانیده بود، خبر به حمزه دادند در صورتى که هنوز مسلمان نشده بود با
حالت غضب کمانى را که در دست داشت سخت بر سر ابوجهل کوبید و سپس به رسول خدا صلی الله علیه و آله ایمان آورد.
4 . . محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه، ص

دوازدہ امام در منابع اہل سنت

اعتقاد اہل نسبت بہ تحریف

مصحف امام و ویژگیھای آن

نازل ,ابوجهل ,کافر ,گوید ,زنده ,بن ,و ابوجهل ,گوید درباره ,و کافر ,شده است ,نازل شده

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Samuel's info فروش رله -فروش رله كمی - فروش سوكت *منم تنهایی* David's style Herman's memory ه ی چ همدانی ،نون.شین buchsjactanews ***دخترونه ها*** افسانه دونگ یی thelarcarlstuf