محل تبلیغات شما

 

اقسام تحریف چیست و کدام یک از آنها درباره قرآن محل نزاع میباشد؟

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره اقسام تحریفقرآن پاسخ دادند.

جواب:

تحریف دو قسم اساسی دارد: معنوی و لفظی.

در تحریف معنوی، تحریف كننده بدون كمترین دخل و تصرف در ساختار الفاظ وعبارتهای قرآن، آنها را براساس پیش‏فرضهای باطل خود و به منظور تقویت آنها تفسیرمی‏نماید و در حقیقت، نگرش خود را بر قرآن تحمیل كند؛ نه نگارش خویش را و معناییمخالف مراد جدّی خداوند به دست می‏دهد. از آنجا كه تحریف كننده، معنای آیه را ازبستر صحیح و شایسته آن خارج ساخته، آن را در مفهومی كناره تفسیر می‏كند، به كارشتحریف اطلاق شده است. تحریف معنوی را اصطلاحاً تفسیر به رأی گویند.

تحریف لفظی، دخل و تصرف در ساختار الفاظ و عبارتهای قرآن است كه دو گونه آن بیشتر مطرحاست:

1. تحریف لفظی به فزونی؛ یعنی آیه یا سوره‏ای را از پیش خودساخته، بر قرآن افزوده باشد و این فزونیها، بی‏آنكه قابل تشخیص باشد، در قرآنكنونی راه یافته باشد.

2. تحریف لفظی به كاستی؛ یعنی بخشی از كلمات، آیات یا سوره‏هایقرآن را بی آنكه قابل تشخیص باشد، از آن حذف كرده باشد؛

بنابراین تحریف سه قسم دارد: تحریف معنوی، تحریف لفظی به فزونیو تحریف لفظی به كاستی.

در وقوع تحریف معنوی (تفسیر به رأی قرآن) هیچ‏گونه تردیدینیست؛ شواهد آن بدین شرح است:

1. هشدار مكرّر پیامبر اكرم‏صلی الله علیه و آله و سلم درباره خطرتفسیر به رأی؛ من فسّر القرآن برأیه فلیتبوّأ مقعده من النار»[1]؛ هر كس قرآن رابه رأی خود تفسیر كند، می‏بایست خود را برای آتش مهیّا سازد.

2. وجود شمار فراوانی مدعی تفسیر كه قرآن را براساس خواسته‏هاینفسانی خود تفسیر می‏كردند[2] كه گاه همچون قَتاده[3] از سوی ائمّه(علیهم‌السلام)ملامت شده‏اند.

3. اختلاف مسلمانان به هفتاد و سه فرقه كه بیشتر آنان بنیاد عقایدخود را برخاسته از آیات قرآن می‏دانند.

4. سفارش حضرت امیرمؤمنان(علیه‌السلام) به عبدالله بن عباس كهبرای گفت‏وگو با خوارج به جای قرآن به سنّت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلماستناد كند؛ لاتخاصمهم بالقرآن؛ فإنّ القرآن حمّال ذو وجوه؛ تقول ویقولون ولكنحاجّهم بالسّنّة؛ فإنّهم لن یجدوا عنها محیصاً»[4]؛ با آنان با قرآن جدال مكن؛زیرا قرآن وجوهی را برمی‏تابد؛ تو می‏گویی و آنان در پاسخ چیزی دیگر می‏گویند[ونمی‏توانی نتیجه بگیری]، لكن با آنان با سنت احتجاج كن كه دیگر از سنت [در اثرشفاف و صریح بودن]گریزی نخواهند داشت.

تفسیر به رأی، به رغم مذموم بودن و زیانهایش، نمی‏تواند بهاعتبار و حجیت قرآن صدمه‏ای وارد كند؛ زیرا امری بیرون از هویّت قرآن به شمارمی‏آید و هماره اساطین نام‏آور و فن‏آور قرآن حكیم در پاسداشت معارف برین وَحْیانیآن آماده‏اند و مرزبانی كرده و می‏نمایند.

درباره عدم وقوع تحریف لفظی به فزونی، عالمان شیعه و سنّیاتفاق‏نظر دارند. به بیان روشن‏تر، مسلمانان و اندیشوران آنان همگی راهیافت هرگونهگفتار غیرقرآنی را در مصحف كنونی مردود می‏دانند؛ وانگهی هیچ شاهد تاریخی یا رواییبر وقوع این نوع تحریف در قرآن وجود ندارد.

تحقق تحریف لفظی به فزونی، تحدّی و اعجاز قرآن را در هممی‏شكند و درنتیجه، قرآن را كه اساسی‏ترین و سند منحصر حجیّت اسلام در دوران ماست،از اعتبار می‏اندازد؛ زیرا قرآن تنها معجزه زنده و جاوید اسلام است كه می‏تواندحقانیت و جاودانگی اسلام را حفظ كند و به رغم گذشتن قرنها از رحلت پیامبرصلی اللهعلیه و آله و سلم همچنان به عنوان سندِ متقن و اعتبار قطعی اسلام نقش‏آفرینینماید. چنین تأثیری، بر اعجاز قرآن متكی است و اعجاز قرآن نیز از تحدّی وهماوردطلبی آن مایه می‏گیرد؛ این‏گونه كه قرآن، جهانیان را به آوردن كتابی مانندهمه قرآن یا ده یا یك سوره شبیه آن، به هماوردی دعوت كرده است و چون آنان تاكنونپاسخی جز ناتوانی به این درخواست نداده‏اند و هماره نیز چنین خواهد بود، اعجازقرآن اثبات می‏شود.

[1] ـ تفسیر صافی، ج1، ص35؛ عوالی اللئالی، ج4، ص104.

[2] ـ علل الشرائع، ج1، ص90؛ وسائل الشیعه، ج27، ص47.

[3] ـ ر.ك: كافی، ج8، ص311.

[4] ـ بحارالأنوار، ج2، ص245؛ ج33، ص376؛ مستدرك سفینةالبحار، ج8،ص200.

ان

دوازدہ امام در منابع اہل سنت

اعتقاد اہل نسبت بہ تحریف

مصحف امام و ویژگیھای آن

قرآن ,تحریف ,كه ,تفسیر ,لفظی ,آنان ,تحریف لفظی ,لفظی به ,قرآن را ,تفسیر به ,اعجاز قرآن ,قابل تشخیص باشد، ,تحریف معنوی، تحریف

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

هک مدرسه ی خودمان وقتی 12سالم بود adagiocods پژوهش سرای دانش آموزی اندیشه fattphobeli haspalbmerass پژوهش و پرسشنامه استاندارد بزرگ ترین مرجع بازی های فوق فشرده اندروید و کامپیوتر خرید کادوی تولد footnestdyco اشعار من